Thursday, December 15, 2011

Ada Apa Dengan TAWADUK?

   



Jika kita membicarakan perihal TAWADUK, sudah pastinya setiap seorang dari kita akan mengetahui bahawa tawaduk itu sebenarnya adalah merupakan sifat merendah diri. Ya, sememangnya benar sifat tawaduk ialah merendah diri. Namun, apakah kita mengenali tanda-tanda seseorang itu tawaduk(merendah diri) di hadapan Allah S.W.T.?

Di antara tanda tawaduk seseorang itu ialah bersedia menerima kebenaran meskipun daripada orang yang lebih muda. Ia tidak membawa kehinaan, malah mengundang penghormatan dan rasa kagum daripada orang di sekelilingnya.

Jika ia seorang ibu atau bapa yang merendah diri dengan menerima segala kebenaran atau hikmah yang diucapkan oleh anaknya, maka ia akan mengeratkan hubungan silaturahim antara anak dengan ibu bapanya serta anaknya juga akan merasakan ketenteraman apabila berada bersama ibu bapanya. Jika ia seorang pemimpin, semua pimpinannya akan turut melahirkan rasa hormat dan kagum terhadap pemimpin mereka sekiranya beliau menerima segala nasihat dan kebenaran dari anak buahnya. Jika ia seorang ulama, maka sifat ini menambahkan lagi ilmu dan wibawanya.

Imam ahli hadis dan fiqah di Kufah, Waki' bin al-Jarrah, pernah berkata: "Tidak akan sempurna seorang ulama' sebelum ia belajar daripada orang yang lebih tua daripadanya, yang lebih muda daripadanya dan daripada yang seusia dengannya."

Sikap menolak kebenaran juga diumpakan sebagai suatu kesombongan. Rasulullah s.a.w. pernah bersabda yang bermaksud: "Kesombongan adalah menolak kebenaran dan merendahkan orang lain." (Riwayat Muslim)

Di sini, saya akan menceritakan sebuah kisah berkenaan Imam Muhammad bin Ismail al-Bukhari, ahli hadis yang sangat terkenal dengan kitab karangannya al-Jami'ah al-Sahih (Sahih al-Bukhari).
     Ketika masih kecil, Imam al-Bukhari sering mendatangi majlis seorang ulama hadis bernana al-Dakhili untuk menulis hadis daripadanya. Dalam suatu majlis awam, di hadapan orang ramai, al-Dakhili keliru membaca sanad hadis: "Sufyan daripada Abu al-Zubair daripada Ibrahim..."
     Al-Bukhari yang ketika itu baru berusia 11 tahun segera menegur gurunya. Beliau berkata: "Sanad ini keliru. Abu al-Zubair tidak pernah meriwayatkan hadis daripada Ibrahim."
     Mendengar teguran ini, al-Dakhili membentaknya, namun al-Bukhari tetap yakin dengan pendapatnya. Beliau berkata: "Cubalah tuan periksa kembali buku catatan tuan."
     Al-Dakhili segera masuk ke dalam rumahnya untuk merujuk buku catatannya. Tidak lama kemudian, beliau keluar sambil berkata: "Bagaimanakah sanad yang sebenarnya, wahai budak?"
     Al-Bukhari berkata: "Sanad sebenarnya adalah daripada al-Zubair bin 'Adi (bukan Abu al-Zubair) daripada Ibrahim..."
    Al-Dakhili segera mengambil pensel, lalu membuat pembetulan dalam kitabnya sambil berkata: "Kamu benar."

Maka jelaslah kisah ini menceritakan perihal seorang guru yang sedia menerima kebenaran walaupun dari seorang budak.Wallahu'alam...^_^

Friday, December 9, 2011

Islam dan budak Tahun 3

Seorang guru sedang mengajar anak-anak murid yang dikasihinya.. 

Lalu,

‘Siapa orang Islam angkat tangan??’
‘Saya!’
‘Saya ustazah!’
‘Saya pun..!’
‘Kami semua..!!’
‘Wah! Wah! Semangat sungguh anak-anak ustazah’
Gamat sebentar ruang kelas 3 Rajin pagi itu..
Soalan terus dilanjutkan sang pendidik..
‘Tahu tak Islam tu apa??’
Kanak-kanak itu semuanya terpinga-pinga. Apakah Islam???..
Hanya persoalan itu bermain di kotak fikiran mereka, bekerut-kerut dahi, tanda memikirkan persoalan yang telah diajukan itu..
Amirul Mukmin, ketua kelas mencuba
‘ Ustazah, mak ayah saya Islam, jadi, saya, abang, kakak , adik semua pun Islam lah..’
‘Percubaan yang baik Amirul Mukmin, baik yang lain??’
Kelas hingar-bingar dengan perbincangan tak langsung anak-anak kecil itu sesama sendiri, mahu bangun, rasa-rasa tiada jawapan yang konkrit boleh diberikan..
Wafa’ bangun..
Seluruh kelas senyap sunyi, tanda bersedia untuk mendengar luahan pendapat dari sahabat mereka..
‘Lau samahti ya ustazah, uriidu an azhaba ila hammam’…
(maaf ustazah..izinkan saya ke tandas..)
‘Hahaha….’
Bingit kelas dengan deraian tawa anak-anak lainnya, sangka mereka Wafa’ ingin mencuba, rupa-rupanya hendak ke baitussyaitan..(tandas).
‘Bertenang anak, bertenang, ‘Wafa’, ustazah izinkan’, senyum mekar dibibir seiring keizinan yang diberikan buat si kecil.
Syaima’ ingin mencuba..
‘Ustazah kan mak ayah bagi nama arab kat kita, contoh syaima’ wani. Islam lah tu..’
‘Bagus Syaima’. Nama-nama yang ada maksud diberikan sebagai satu manifestasi doa ibu ayah buat kita. Yang penting panggil nama penuhnya, kalau tidak masakan menjadi doa. Alhamdulillah percubaan yang baik Syaima’. Ada lagi anak-anak??’
Tawfiq pula..
‘Ustazah kan kita solat, puasa, pergi haji, bayar zakat. Islam lah tu ustazah..’ bibirnya tak lekang dengan senyuman…
‘Alhamdulillah. Bagus Tawfiq itu terangkum dalam rukun Islam. Tapi masih tidak tepat..’
Pangajaran dan pembelajaran hari itu bermula dengan kata kunci ‘Islam’. Anak-anak itu kelihatannya bersemangat, teruja, termangu-mangu, tersengguk-sengguk, buat tak tahu pun ada..
Macam-macam..
Namun, saya, anda, bagaimana?
Adakah kita masih memahami Islam pada tahap darjah 3 sahaja, sedangkan usia kita makin meningkat dan akan berakhir pada bila-bila masa sahaja..
Apakah Islam sebenarnya?
karya : Syamimi Ahmad
RUJUKAN : AZZARIYAT.COM

Jom Ikut Kami