Saturday, September 25, 2010

Malaysia - Pemikir Islam

Malaysia perlu menghasilkan lebih ramai pemikir Islam yang berkemampuan dan berkeyakinan tinggi untuk memberi solusi kepada masalah dan krisis dunia.

Bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad berkata, masyarakat Muslim harus meninggalkan dunia dan budaya retorik serta beralih ke pendekatan yang lebih bermakna dan praktikal.



"Sejak awal lagi, Al-Quran menggalakkan umat Islam untuk berfikir, belajar dan melakukan kajian. Banyak yang dikatakan di dalam Al-Quran tentang ini yang telah menyebabkan lahirnya ramai para cendekiawan dan pemikir Muslim semasa zaman ketamadunan Islam.


"Namun, kebebasan untuk berfikir dalam Islam berbeza dari Barat yang tidak mempunyai batas," katanya.

Mahathir mengatakan hal ini dalam pidatonya setelah mendapat anugerah Doktor Falsafah (Kepujian) dalam bidang Ekonomi dan Pentadbiran Muamalat oleh Universiti Sains Islam Malaysia (USIM) hari ini.

Dia mengatakan bahawa umat Islam harus berdikari dan mampu menghasilkan pengetahuan dan teknologi serta penyelesaian bagi masalah sosial, ekonomi dan antarabangsa.

Mereka tidak boleh diperhamba atau didominasi oleh idea dan pemikiran Barat.

"Muslim harus berubah dari hanya menjadi pengguna kepada menjadi pembekal pengetahuan atau penyumbang idea yang boleh menjadi penyelesaian alternatif berlandaskan Islam.

"Pemikiran berdasarkan agama harus menjadi fokus dan usaha yang berterusan di kalangan sarjana Muslim supaya mampu menghasilkan kaedah dan penyelesaian yang boleh bersaing dengan idea-idea dan teori-teori konvensional," katanya.

Mahathir berkata walaupun teori Barat dan konvensional kadang-kadang gagal untuk memberikan penyelesaian yang terbaik, mereka masih boleh menakluk dan pengaruh berfikir global dalam segi sosial, ekonomi, politik dan kewangan.

Tanpa disedari, dunia sedang menghadapi krisis moral, sosial, politik dan ekonomi kerana terlalu terikat dengan objektif dan falsafah Barat.

"Kini kita merasakan bahawa apa yang kita warisi dari Islam dan ajarannya tidak sesuai dan ketinggalan zaman. Kita merasa rendah diri ketika berhadapan dengan teori-teori yang dibawa oleh para pemikir Barat yang tidak berlandaskan agama.

"Disebabkan oleh falsafah barat yang menekankan kebebasan berfikir dan kebebasan individu, manusia kehilangan arah dan tujuan yang sebenarnya dalam hidup.

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Jom Ikut Kami